Sebastian Rieß
Dr.-Ing. Sebastian Rieß
Projekte
-
Konzeptionierung und Aufbau eines Heavy Duty Brennstoffzellensystems (FCS-HD)
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)
Titel des Gesamtprojektes: Konzeptionierung und Aufbau eines Heavy Duty Brennstoffzellensystems (FCS-HD)
Laufzeit: 1. Dezember 2021 - 30. November 2024
Mittelgeber: andere FörderorganisationDas Ziel des Verbundprojektes ist es, ein Brennstoffzellensystem für die Nutzfahrzeuganwendungen zu entwickeln. Dabei wird ein innovatives und modulares Labor-Brennstoffzellensystem analysiert und die kritischen Komponenten bezüglich der Nutzfahrzeuganforderungen identifiziert und die Systemleistung entsprechende der spezifischen Anforderungen angehoben. Hierfür wird ein leistungsstärkerer Stack integriert und die System- und Komponentenauslegung den Anforderungen angepasst. Die kritischen Komponenten sollen in diesem Projekt hinsichtlich Lebensdauer, Effizienz, Robustheit und Kosten optimiert bzw. weiterentwickelt werden. Auch ein gleichzeitiger Betrieb mehrerer Brennstoffzellen-Systeme soll realisiert werden, um die notwendige Systemleistung abzubilden. Eine Optimierung der Betriebsstrategie sowie die Erweiterung der Software-Funktionen sollen den Betreib des Heavy Duty Brennstoffzellensystems in der Nutzfahrzeuganwendung sicherstellen.
-
Gemischbildung und Verbrennung von Alkoholen und anderer biogener Kraftstoffe in mischungskontrollierten Brennverfahren
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Oktober 2020 - 31. März 2023
Mittelgeber: Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft (BMEL)Die erste Projektphase zuBioethanol-haltigen Dieselkraftstoffen zeigte, dass die Luftbeimischung zuunter Motorbedingungen injiziertem Kraftstoff als unabhängig von seiner Zusammensetzungbetrachtet werden kann. Für verschiedene Substanzen resultieren in derstationären Phase lokal gleiche Kraftstoff-Luft-Massenverhältnisse, die durchdas Einspritzsystem gezielt eingestellt werden können. Ein Kraftstoffeinflusskommt erst beim Übergang von physikalischer Gemischbildung zu chemischerVerbrennung zu tragen. Charakteristika wie ein (Biokraftstoff-typischer)Sauerstoffgehalt führen zu magereren Gemischen. Dies erlaubt bei Auswahl einesalternativen Stoffs die Fokussierung auf chemische Eigenschaften.Problemstellungen der Schadstoffemission und endlicher Ressourcen können sosimultan und synergetisch behandelt werden: Durch Verwendung von Biokraftstoffenmit geeigneter chemischer Charakteristik wird der Verbrennungsverlauf gezieltso beeinflusst, dass geringe Emissionen entstehen.
Neben dem Alkohol Ethanol sollen in der beantragten zweiten Projektphase HVO und 1-Octanol untersuchtwerden. Durch Analyse der Mischungshomogenität via Raman-Spektroskopie sollbeurteilt werden, ob ein Kraftstoffeinfluss auf mikroskopischer Ebene besteht.Darauf aufbauend soll die Verbrennungsvorgang alternativer Kraftstoffe inEinspritzkammer, Rapid Compression Machine und Einzylindermotor analysiert und dieAnwendungsnähe sukzessive maximiert werden. Ziel ist es Möglichkeiten undGrenzen einer optimalen Verbrennungsführung durch alternative Kraftstoffe füreinen oder wenige Betriebspunkt(e) im realen Anwendungsfall aufzuzeigen. UmErkenntnisse direkt nutzbar zu machen und den Transfer zwischen denPrüfstandssystemen zu optimierten, erfolgt ein stetiger Übertrag in dienumerische Simulation. Hierzu erforderliche Stoffdaten werden projektimmanent viaRaman-Spektroskopie bestimmt und geben eine aktuell benötigte Datenbasis überdas Projekt hinaus.
-
Kompressionszündung regenerativer Kraftstoffe
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)
Titel des Gesamtprojektes: Injection, mixing, and autoignition of e-fuels for CI engines
Laufzeit: 1. Juni 2020 - 31. Mai 2022
Mittelgeber: Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWi)One part of sustainable future mobility will be e-fuels synthesized using regenerative energy. They provide chemical energy storage and are an important step on the way to controlled, clean, and efficient combustion. However, to convert them back into mechanical power, their physical-chemical behavior in the internal combustion engine needs to be understood and condensed into simulation tools for design. At the same time, certain classes of e-fuels promise to be much more conducive to clean and efficient engine combustion. The target of this project are oxygenated e-fuels for compression-ignition engines.
The project goal is to acquire a better understanding of the spray atomization and ignition of oxygenated e-fuels. Starting from a reference fuel that represents current diesel fuels, the proposed project will focus on oxygenated e-fuels and derived blends. With an array of experimental techniques, the species distribution and temperature field in free jets will be measured quantitatively. CFD simulations and chemical mechanism reduction are used to complement the experimental results. Experiments and simulation in an optically accessible engine then are used to tranfer these transfer to the much more complex boundary conditions of a running engine. Each project partner will perform experiments with the same injectors and boundary conditions, and will first use simple optical techniques to make sure that indeed the spray behaves as in the other laboratories. Based on this common experiment, each partner then contributes additional physical insight with the advanced optical diagnostics or simulation that are the specialty expertise of that research group (e.g., laser-induced fluorescence, Rayleigh and Raman scattering), such that a very complete picture of spray, mixing, and ignition can be assembled.
The research network consists of institutes with a expertise in combustion research using optical diagnostics and multidimensional simulations. The Institute of Engineering Thermodynamics at Friedrich-Alexander University (FAU/GER), the Combustion Research Facility at Sandia National Laboratories (SANDIA/USA), and the Institute for Combustion and Gas Dynamics at the University of Duisburg-Essen (UDE/GER) all will measure the temperature and species distribution in the fuel jet, but each with different optical methods to minimize overall experimental uncertainties. They will also image several indicators of cold-stage and hot-stage ignition. The Department of Mechanical Engineering at Shanghai Jiao Tong University (SJTU/CHN) will derive chemical kinetic models as an input for simulations at the Institute of Powertrains and Automotive Technology at Vienna University of Technology (TUW/AUT). Their CFD simulation will be validated against the experiment, but will also provide additional information that is not accessible by experiments. The project will be guided by an advisory board from industry with representatives from both SMEs and larger companies.
The main expected result is the promotion of innovations in the field of renewable-energy storage. Such innovations will create additional demand in chemical process engineering, catalysis, and process equipment for synthetic fuel design and production. The experimental and numerical methods developed in the proposed research project will help the R&D in high-tech companies specialized in measurement technologies, optical systems, and simulation of reactive flows. In these areas, major developments and market contributions are provided by small and medium size enterprises (SME). -
Grundlegende Studie von Dual-Fuel-Verbrennungsmotoren basierend auf dem Kraftstoffdesign-Konzept
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Januar 2019 - 31. Dezember 2021
Mittelgeber: DFG-Einzelförderung / Sachbeihilfe (EIN-SBH)Diesel engines are widely used as power devices in commercial vehicles, engineering and agricultural machineries. However, recent social trends as well as the stringent emissions legislations referring to diesel engines are able to precipitate legislative actions for the partial substitution of diesel by cleaner fuels in the imminent future. China and Germany are both the primary countries of automobile production and sales, and have both joined the Paris Agreement to cope with the global climate change. Th erefore, both countries have the same demand in energy saving and emissions reduction in the transportation field, and the development of high efficiency and clean diesel engine combustion concept s , e.g. dual fuel compression ignition engines, is in line w ith their national strategies. The combustion process in the so called dual fuel engines refers to the compression ignition of the direct ly injected fuel in a premixed gaseous or liquid fuel/air environment. The underlying cause is that in a dual fuel combustion, most of the direct ly injected fuel is burned in the premixed combustion regime and soot formation from the diffusive burn could be significantly reduced. Furthermore, depending on the carbon content of the premixed and directly injected fuel, the d ual fuel operation mode can lead to significant decrease in carbon dioxide emission. The proposed joint research in this project will exploit the complementary facilities and expertise of Shanghai Jiao Tong University (SJTU) and Friedrich Alexander University of Erlangen Nuremberg (FAU) for the development
and optimization of dual fuel engines with low carbon fuels such as natural gas, methanol, dimethyl ether and polyoxymethylene dimethyl ethers. Based on the scientific problems to be addressed and techni ques to be used, FAU will focus on the characterization of the fuel injection , mixing and ignition processes in the dual fuel regime using an in house designed constant volume vessels which is able to provide an ultra high temperature and pressure
environment. T he findings will provide scientific and technical guidance for the development of controllable ignition and highly efficient low emissions combustion strategies for dual fuel engines, which will be conducted by the SJTU team. Additionally, the colla boration between SJTU and FAU will offer a unique training platform for PhD students and early career researchers from both sides. This unique training experience will equip them with skills, knowledge and international vision, contributing to their future careers and also enabling them to
propose possible solutions to global problems in the future. -
Gemischbildung Qualitativ
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)
Titel des Gesamtprojektes: Gemischbildungsverhalten Bio-Ethanol-haltiger Kraftstoffe unter dieselrelevanten Bedingungen
Laufzeit: 1. März 2016 - 28. Februar 2018
Mittelgeber: Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft (BMEL)Ziel dieses Vorhabens war die quantitative Messung der Mischung von unter dieselmotorischen Bedin-gungen eingespritztem Kraftstoff (mit und ohne Bio-Ethanol-Anteil) mit der umgebenden Fluidat-mosphäre. Dieses Vorhaben reichte von der Beschreibung der Mischungsvorgänge in Modellen, über quantitative Messwerterfassung bis hin zur Simulation der Mischungsvorgänge am Rechner. Die ge-wonnenen Ergebnisse ermöglichen eine gezielte Optimierung der Gemischbildung in Dieselmotoren. Dabei steht der Kraftstoff im Fokus, wofür im Projekt neben Bio-Ethanol, auch der Reinstoff Dekan ver-wendet wurde. Für die Übertragung auf anwendbare Systeme wurden zusätzlich Realkraftstoffe wie Biodiesel (RME), Referenzdieselkraftstoff und Gas-to-Liquid (GtL) Diesel verwendet, sowie verschie-dene Gemische (Blends) der vorgenannten Kraftstoffe. Basierend auf Mie-Streulicht-, Schlieren- und quantitativen Messungen mittels Raman-Spektroskopie konnte festgestellt werden, dass das Air-Ent-rainment und die daraus resultierende Gemischverteilung weitestgehend kraftstoff-unabhängig sind. Die Gemischbildung ist nicht nur eine, wie oft in einschlägiger Literatur dargestellte Abfolge von Primärzer-fall und Sekundärzerfall, sondern wird maßgeblich vom initialen Kraftstoffimpuls dominiert.
-
Alternative erneuerbare Kraftstoffe aus Kunststoffabfall und ihre Verbrennungs- und Emissionseigenschaften in der Dieselmotorischen Verbrennung
(Drittmittelfinanzierte Einzelförderung)
Laufzeit: 1. Juli 2015 - 30. Juni 2017
Mittelgeber: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) -
Anwendung von Wasserstoff
(Drittmittelfinanzierte Gruppenförderung – Teilprojekt)
Titel des Gesamtprojektes: Bayerisches Wasserstoffzentrum
Laufzeit: 1. Januar 2012 - 31. Dezember 2016
Mittelgeber: Bayerisches Staatsministerium für Wirtschaft und Medien, Energie und Technologie (StMWIVT) (ab 10/2013)
URL: https://www.bh2c.de/Im Teilprojekt III werden Technologiebedarf, erreichbare Leistungen und Integration in den LOHCSystemverbund für die (Rück-)Verstromung von Wasserstoff mit thermischen Maschinen untersucht.
Betrachtet werden die drei in der Energietechnik bedeutendsten thermischen Maschinen - Gasturbinen
(TP III.1.1), Hubkolbenmotoren (TP III.1.2) und Dampfkraftprozesse (TP III.1.3). Für alle drei
Anlagentypen ist die wärmetechnische Integration der Maschinen in das Gesamtsystem entscheidend für
die erreichbaren Wirkungsgrade. Die Verbundeffizienz profitiert maßgeblich durch Nutzung von Abwärmen
der thermischen Prozesse, setzt jedoch auch Grenzen in der Optimierung der thermischen Maschinen,
damit eine für die Dehydrierung ausreichende Wärmeenergie zur Verfügung steht. Im optimierten Fall
übersteigt der Wärmebedarf der Dehydrierung des LOHC Marlotherm die verfügbare Abwärme sowohl der
Turbine als in geringerem Umfang auch des Motors. Spezifisch für die drei Wärmekraftprozesse müssen
die Maschinen für den Wasserstoffbetrieb und die im Projektverbund ermittelten speziellen
Randbedingungen der LOHC Technologie betrachtet werden.
Publikationsliste
2021
Phase change in fuel sprays at diesel engine ambient conditions: Impact of fuel physical properties
In: Journal of Supercritical Fluids 170 (2021), Art.Nr.: 105130
ISSN: 0896-8446
DOI: 10.1016/j.supflu.2020.105130
, , :
Phase change in fuel sprays at diesel engine ambient conditions: Modeling and experimental validation
In: Journal of Supercritical Fluids 173 (2021), Art.Nr.: 105224
ISSN: 0896-8446
DOI: 10.1016/j.supflu.2021.105224
, , , , :
Experimental Diagnostics and Investigations on Cavitation in Engine Injector Nozzles
In: Phoevos Koukouvinis, Manolis Gavaises (Hrsg.): Cavitation and Bubble Dynamics – Fundamentals and Applications, Academic Press, 2021, S. 265 – 302
ISBN: 978-0-12-823388-7
, , , , :
2020
Quantification of mixture composition, liquid-phase fraction and - temperature in transcritical sprays
In: Journal of Supercritical Fluids 159 (2020), Art.Nr.: 104777
ISSN: 0896-8446
DOI: 10.1016/j.supflu.2020.104777
, , , , :
MIXTURE FORMATION ANALYSIS OF POLYOXYMETHYLENETHER INJECTION
In: Atomization and Sprays 30 (2020), S. 843-859
ISSN: 1044-5110
DOI: 10.1615/AtomizSpr.2020035250
URL: http://www.dl.begellhouse.com/journals/6a7c7e10642258cc,2cbfd3431f4f92c4,1170247835c242b7.html
, , , , , :
Optical Investigations on the Jet Propagation of an Actively Fuelled Pre-Chamber Ignition System with Highspeed Schlieren Imaging
THIESEL 2020 Thermo- and Fluid dynamic Processes in Direct Injection Engines (Valencia, 8. September 2020 - 11. September 2020)
In: Editorial Universitat Politècnica de València (Hrsg.): THIESEL 2020.Thermo-and Fluid Dynamic Processes in Direct Injection Engines.8th-11th September 2020
Open Access: https://riunet.upv.es/handle/10251/150759
URL: https://riunet.upv.es/handle/10251/150759
, , , , :
2019
An Inside View on Diesel Sprays: From Quantitative 1D-Measurements to an In Depth 2D-Analysis of Mixture Composition
Workshop ENCOM 2019, Waischenfeld, 16./17.10.2019 (Fraunhofer Forschungscampus Waischenfeld, 16. Oktober 2019 - 17. Oktober 2019)
, , , :
Time-resolved chemiluminescence spectroscopy of diesel and alternative fuel flames at engine relevant ambient conditions
European Combustion Meeting (ECM) (Lissabon)
, , , :
Investigation the Impact of Fuel Properties on Diesel Spray Phase Change
29th European Conference Liquid Atomization & Spray Systems (Paris, 2. September 2019 - 4. September 2019)
In: Frankreich 2019
Open Access: https://ilass19.sciencesconf.org
URL: https://ilass19.sciencesconf.org/browse/author?authorid=672147
, , , :
2018
Quantitative mixture formation analysis of diesel sprays
14th International Conference on Liquid Atomization and Spray Systems, ICLASS 2018 (Chicago, IL, 22. Juli 2018 - 26. Juli 2018)
In: ICLASS 2018 - 14th International Conference on Liquid Atomization and Spray Systems 2018
, , , , , :
Influence of e-fuels on mixture formation and combustion investigated in a high-pressure combustion vessel
6. Internationale TMFB Konferenz (Aachen, 6. Juni 2018 - 6. Juni 2018)
, , , :
Investigation of Phase Change Mechanisms of n-Alkanes Injected in sub- and Supercritical Conditions
ICLASS 2018, 14th Triennial International Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (Chicago, IL, USA, 22. Juli 2018 - 26. Juli 2018)
, , , , :
An advanced optical metrology view on mixture formation in Diesel sprays
13th International AVL Symposium on Propulsion Diagnostics (Baden-Baden, 26. Juni 2018 - 27. Juni 2018)
, , , :
Air entrainment and mixture distribution in Diesel sprays investigated by optical measurement techniques
In: International Journal of Engine Research 19 (2018), S. 120-133
ISSN: 1468-0874
DOI: 10.1177/1468087417742527
, , , , :
2017
Investigation of Mixture Formation and Flammability of Natural Gas and Diesel under Dual Fuel Operating Conditions in the Limits of Flame-quenching and Knocking
The 9th International Conference on Modelling and Diagnostics for Advanced Engine Systems (Okayama Convention Center, 25. Juli 2017 - 28. Juli 2017)
, , , , :
Einfluss von Kraftstoff und Abgasrückführung auf Gemischbildung und Verbrennung von dieselmotorischen Sprays (Dissertation, 2017)
URL: http://www.shaker.de/shop/978-3-8440-5244-2
:
Processes in Diesel Sprays Investigated by Schlieren Technique and Raman Spectroscopy
International Congress on Engine Combustion Processes (ENCOM) (Ludwigsburg)
, , , , :
The liquid penetration of diesel substitutes
28th Conference of Liquid Atomization and Spray Systems ILASS 2017, 6.-8.9.2017, Valencia. Spain (Valencia, 6. September 2017 - 8. September 2017)
, , , , :
2016
Phase Change in Diesel Spray at Supercritical Conditions: Investigation of Heat and Mass Transfer
4th Cavitation and Multi-phase flows Workshop, IICR conference (Crete)
, , :
Influence of Bio-Diesel and Ethanol on the Diesel Engine Process Chain Investigated by Optical Measurement Techniques
ILASS – Europe 2016, 27th Annual Conference on Liquid Atomization and Spray Systems, 4-7 September 2016, Brighton, UK (Brighton, 4. September 2016 - 7. September 2016)
, , , :
Phase transition and mixing behavior of a liquid Diesel spray injected into supercritical atmosphere
ILASS – Europe 2016, 27th Annual Conference on Liquid Atomization and Spray Systems, 4-7 September 2016, Brighton, UK (Brighton, 4. September 2016 - 7. September 2016)
, , , :
2015
Influence of Exhaust Gas Recirculation on Ignition and Combustion of Diesel Fuel under Engine Conditions Investigated by Chemical Luminescence
13th International Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (ICLASS) (Tainan, 23. August 2015 - 27. August 2015)
, , :
A Comparison of Worldwide Fuels and their Effects on Combustion under Constant Volume Vessel Conditions
In: SAE Technical Papers 2015-September (2015)
ISSN: 0148-7191
DOI: 10.4271/2015-01-1919
, , :
2013
Time and Spatially Resolved Measurements of the Interaction between Liquid and Combusting Diesel Spray and Walls in Modern Diesel Engine Conditions
DOI: 10.4271/2013-24-0063
, , , , :
Soot formation of different diesel-fuels investigated by chemical luminescence and laser induced incandescence
In: SAE Technical Papers 11 (2013)
ISSN: 0148-7191
DOI: 10.4271/2013-01-2667
, , , :
2011
Comparison of current Spray models under high pressure and high temperature engine relevant conditions
24th European Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (ILASS-Europe) (Estoril, 5. September 2011 - 7. September 2011)
, , , , :
Influence of fuel mixture on spray formation in diesel processes
23rd Annual Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (Brno, Czech Rep, 6. September 2010 - 9. September 2010)
, , , , :
Numerische Analyse der Sprayausbreitung bei der Kraftstoffeinspritzung in Verbrennungsmotoren
Tagung Motorische Verbrennung im Haus der Technik (München, 24. März 2011 - 25. März 2011)
, , , , :